dimecres, 2 de febrer del 2011

Organització de centre

Què vol dir dirigir una escola digital?

Dirigir una escola digital no vol dir que ens hàgim de centrar només en aspectes tècnics sinó saber com aprenen els alumnes i com informem dels seus avenços; desenvolupar bones pràctiques docents i conèixer recursos digitals que les facilitin; redissenyar les estructures i processos escolars, i entendre la naturalesa i potencial de les tecnologies digitals emergents.

Hem d'encoratjar l’ús de tecnologia digital en el professorat seleccionar la tecnologia adequada per a l’ensenyament diari, facilitant el contingut i programari necessaris, formant el professorat, assegurant que la tecnologia funcioni, liderant i dirigint el procés, utilitzant estratègies d’implementació globals, per a tota l’escola.

L’ús efectiu de la tecnologia requereix directors amb capacitat de lideratge. No cal ser experts en configuracions informàtiques, però sí s’han de tenir coneixements d’usuari i experiència en el seu ús per tal de poder valorar les implicacions que comporta l’ús de la tecnologia digital. No es pot delegar en el coordinador TIC tenir un servidor al centre o no, o el sistema d’emmagatzematge i de còpies de seguratat,...

Què funciona? Pistes:

· Tenir una bona infraestructura: web amb informació rellevant per a les famílies, intranet amb accés adequat a informació, bona base de dades, bon ús del mail.

· Desenvolupar lideratge i treball en equip: les tecnologies educatives han de formar part del sistema i les reponsabilitats han d’estar repartides. Les necessitats tecnològiques s’han de derivar del currículum i les han de detectar els caps de departament i coordinadors pedagògics.

· Trobar una raó per usar la tecnologia: els late adopters s’enganxaran a les TIC quan hi vegin la utilitat

· Veure la tecnologia com un cavall de Troia: les escoles canvien la pedagogia, canviant la pedagogia, no canviant la tecnologia. Introduir la tecnologia dins de l’escola per fer els canvis des de dins de l’escola.

· Buscar la millor tecnologia

· Dissenyar els millors espais per a l’aprenentatge: ordinadors a les aules, PDI, projectors, ordinadors a la biblioteca

· Valor educatiu de les PDI

· Contractar tècnics

· Utilitzar bons professors com a tutors d’altres

· Donar via lliure als innovadors i early adopters

· Oferir varietat d’oportunitats d’aprenentatge professional

Hi ha molts factors que contribueixen al bon ús de les TIC en un centre educatiu. Un dels més importants és el lideratge de l’equip directiu amb el recolzament de bons plans d’acció i polítiques clares integrades dins del funcionament general de l’escola. Cal planificar i ser realistes, cal tenir un coneixement aprofundit de les tecnologies i els aspectes educatius. Una bona manera de començar és fent una autodiagnosi de centre.

Per dirigir una escola digital s’ha de tenir una visió clara dels objectius i compartir-los amb tota la comunitat educativa. Hem d’establir una visió, uns objectius i després dissenyar les estratègies per aconseguir-los. Cal conèixer bé la comunitat i conèixer les tendències en l’ús de les TIC. Cal saber dirigir i gestionar; dirigir és saber moure la comunitat educativa cap als objectius desitjats; gestionar és assegurar que l’entorn, els processos i procediments són els adequats per aconseguir els objectius. Cal saber influenciar i persuadir. Cal tenir credibilitat.


Principis estratègics per al viatge de les TIC:

  • Principi 1: reconèixer la importància de les persones. Identificar els rols, la importància del professorat (rol del professor com a dissenyador d’entorns d’aprenentage, guia-tutor,...) i les seves necessitats

  • Principi 2: Desenvolupar la visió i missió de centre pel que fa a les TIC: de quina manera les TIC enriqueixen el procés d’ensenyament-aprenentatge i milloren les produccions dels alumnes. Hem d’entendre el nou context en què ens trobem: noves alfabetitzacions, estudiants del s.XXI,...

  • Principi 3: Adoptar una perspectiva crítica amb l’ús de les TIC: hem d’avaluar les TIC de forma apropiada i efectiva, decidint per a què les farem servir amb els estudiants. Hauríem d’usar les TIC per crear nous entorns d’aprenentatge, flexibles amb metodologies variades, interdisciplianris, amb recursos globals d’aprenentatge,...

  • Principi 4: Desenvolupar un Pla TAC com a estratègia global de centre: compartir una visió sistèmica de les TIC, establir polítiques que afavoreixin la implamentació de les TIC, accés adequat a les TIC per al professorat i l’alumnat, assistència tècnica, continguts digitals de qualitat, el professorat ha de rebre formació per tal d’usar les TIC i els recursos digitals per facilitar entorns d’aprenentatge centrats en l’alumne.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada